Σύνδρομο της “ραγισμένης καρδιάς”

Τι είναι η μυοκαρδιοπάθεια από στρες;

Η μυοκαρδιοπάθεια από στρες είναι μία κατάσταση της καρδιάς η οποία προκαλεί αιφνίδιο πόνο στο στήθος , δυσκολία στην αναπνοή , ή λιποθυμία. Συνήθως συμβαίνει σε γυναίκες μεγαλύτερης ηλικίας. Συνήθως προκαλείται από ένα έντονο σωματικό ή συναισθηματικό στρες όπως μία ξαφνική ασθένεια, σε θάνατο ενός αγαπημένου προσώπου , ή σε μία διαμάχη. Αυτή η κατάσταση πολλές φορές ονομάζεται και «σύνδρομο της ραγισμένης καρδιάς» ή «μυοκαρδιοπάθεια Takotsubo».

Στην μυοκαρδιοπάθεια από στρες, μέρος της καρδιάς παύει να λειτουργεί φυσιολογικά, με αποτέλεσμα η καρδιά να μην μπορεί να αντλεί αίμα ικανοποιητικά. Στις περισσότερες περιπτώσεις , το κάτω τμήμα της καρδιάς προσβάλλεται, που ονομάζεται κορυφή της καρδιάς. Σε αυτή την περίπτωση, η καρδιά σε εκείνο το σημείο διατείνεται και μεγαλώνει. Για το λόγο αυτό, πολλές φορές το σύνδρομο ονομάζεται και «σύνδρομο μπαλονιού της κορυφής».

Αν και αυτή η κατάσταση προκαλεί παρόμοια συμπτώματα με το έμφραγμα, είναι διαφορετικό. Το έμφραγμα μυοκαρδίου προκαλείται συνήθως σε ασθενείς που έχουν στενωμένα αγγεία, έχουν δηλαδή στεφανιαία νόσο. Στο έμφραγμα, μία τουλάχιστον από αυτές τις αρτηρίες που αιματώνουν την καρδιά, βουλώνει. Και αυτό προκαλεί βλάβη στο τμήμα του καρδιακού μυός που αιματώνεται από το συγκεκριμένο αγγείο.

Αντιθέτως, οι ασθενείς με μυοκαρδιοπάθεια από στρες, συνήθως έχουν φυσιολογικά στεφανιαία αγγεία.

Η μυοκαρδιοπάθεια Takotsubo, συνήθως δεν διαρκεί μεγάλο διάστημα. Οι περισσότεροι άνθρωποι αναρρώνουν πλήρως σε 1-4 εβδομάδες. Αλλά σε μερικές περιπτώσεις μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρά προβλήματα όπως:

1. Καρδιακή ανεπάρκεια, κατά την οποία η καρδιά δεν μπορεί να αντλήσει αίμα φυσιολογικά
  2. Αρρυθμία, κατά την οποία η καρδιά χτυπάει πιο γρήγορα ή πιο αργά από το φυσιολογικό
  3. Βαλβιδοπάθεια

Ποια είναι τα συμπτώματα της μυοκαρδιοπάθειας από στρες;

Το πιο σύνηθες σύμπτωμα είναι ο πόνος στο στήθος. Κάποιοι μπορεί να έχουν δυσκολία στην αναπνοή ή και λιποθυμία.

Θα χρειαστώ εξετάσεις;

Ναι. Ο γιατρός σου θα σε ρωτήσει για τα συμπτώματα και θα σου κάνει επειπλέον εξετάσεις. Επειδή τα συμπτώματα μοιάζουν πολύ με αυτά του εμφράγματος, ο γιατρός σου θα παραγγείλει εξετάσεις για να εξακριβώσει ποιο είναι το αίτιο αυτών των συμπτωμάτων.

Αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν:

• Εξετάσεις αίματος
  • Ακτινογραφία θώρακος
  • Ηλεκτροκαρδιογράφημα
  • Υπέρηχο καρδιάς
  • Στεφανιογραφία – Κατά την συγκεκριμένη εξέταση, ο γιατρός τοποθετεί έναν μικρό σωλήνα που ονομάζεται καθετήρας σε ένα αγγείο στο πόδι ή στο χέρι σου. Έπειτα μετακινεί αυτόν τον καθετήρα μέχρι την καρδιά και απεικονίζει με ειδική ουσία που ονομάζεται σκιαγραφικό, τα αγγεία της καρδιάς. Με αυτό τον τρόπο θα διαπιστώσει αν κάποιο από τα αγγεία είναι στενό ή κλειστό.

Πώς θεραπεύεται η μυοκαρδιοπάθεια από στρες;

Οι περισσότεροι ασθενείς αντιμετωπίζονται με φάρμακα. Ο γιατρός μπορεί να συνταγογραφήσει διαφορετικά φάρμακα, ανάλογα με τα συμπτώματα και τα προβλήματα που προκλήθηκαν από την νόσο. Συνήθως χρειάζεται να λάβεις τα φάρμακα για μικρό διάστημα, μέχρι να αποκατασταθεί η λειτουργία της καρδιάς. Αλλά κάποιοι άνθρωποι μπορεί να χρειαστεί να λαμβάνουν φάρμακα για όλη τους τη ζωή.

Οι περισσότεροι άνθρωποι αναρρώνουν πλήρως μετά από 1-4 εβδομάδες, και δεν ξαναπαθαίνουν το ίδιο επεισόδιο. Μπορεί όμως κάποιοι να επανεμφανίσουν την μυοκαρδιοπάθεια από στρες.

Πηγή: https://www.uptodate.com/contents/stress-cardiomyopathy-the-basics?search=takotsubo%20cardiomyopathy&source=search_result&selectedTitle=1~113&usage_type=default&display_rank=1

Μετάφραση-Επιμέλεια: